Artist Statement

Artist Statement

My works develop between painting and spatial installation.

In this productive border area, I explore its media limitations and search for possible breaks, mergers and transformation processes. I am interested in moments of change, such as the suspension of concepts of space utilization. For example, I reinterpret connoted spaces - such as a former monastery - or transform public space into a walk-in, performative installation.

My practice combines painterly and spatial thinking, for example when I turn tent walls into three-dimensional pictorial surfaces, understand rotary dryers as crystalline sculptures or construct space as a kind of expanded image. The installative works generate an energetic charge in both the exhibition space and the pictorial space. I see my abstract color painting as a mediator of inner and outer states in these spaces.  I use the gentle beauty of organic color bodies and gradients, as well as clear geometric, mostly crystalline forms and movements as a kind of counter or calming pole. Painting here resembles an intimate form of questioning and sorting one's own work.

Thematically, my works are closely linked to my own everyday life and current social issues that are dealt with in my personal environment. My more recent works include questions about the significance and transformation of care work, also due to my own situation as an artist and mother. Due to my adopted home of Kochel am See and my studio and place of work in the former Schlehdorf monastery, I am also intensively involved with the artistic potential of transformation processes in monasteries and rural areas.The core concern of my projects is to use the power of art to initiate and make visible transformation processes in spaces and structures and to network and involve the people in these spaces through participatory elements.I attach great importance to equality, diversity and respectful interaction in the development processes of art production and, in addition to my solo work, I want to establish these tendencies in the art world through my curatorial and activist initiatives.

 

German: 

 

Meine Arbeiten entwickeln sich zwischen Malerei und Rauminstallation.

In die­sem produktiven Grenzbereich lote ich dessen mediale Begrenzungen aus und suche nach mög­lichen Brüchen, Verschmelzungen und Trans­formationsprozessen. Ich bin interessiert an Momenten der Veränderung, wie etwa der Auf­hebung von Raumnutzungskonzepten. So deu­te ich konnotierte Räume – etwa ein ehemaliges Kloster – um, oder verwandle den öffentlichen Raum zu einer begehbaren, performativen Ins­tallation. 

 

Meine Praxis verbindet malerisches mit räumlichem Denken, etwa wenn ich Zeltwände zu dreidimensionalen Bildflächen werden lasse, Wäschespinnen als kristalline Skulpturen verstehe  oder den Raum als eine Art expandiertes Bild konstruiere. Die installativen Arbeiten erzeugen eine energetische Aufladung von Ausstellungs­ort und Bildraum gleichermaßen. Meine abstrakte Farbmalerei sehe ich dabei als Vermittlerin von inneren und äußeren Zustän­den in diesen Räumen.  Ich setze die sachte Schönheit organischer Farbkörper und Verläufe, wie auch klare geometrische, meist kristalline For­men und Bewegungen als eine Art Gegen- ­ oder Ruhepol ein. Das Malen gleicht hier einer intimen Form, das eigene Schaffen zu befragen und zu sortieren. 

 

Thematisch sind meine Arbeiten eng mit dem eigenen Alltag und aktuellen gesellschaft­lichen Fragestellungen verbunden, die in meinem persönlichen Umfeld verhandelt werden. Meine neueren Arbeiten beinhalten Fragen nach dem Stellenwert und Wandel von Care-Arbeit, auch aufgrund meiner eigenen Situation als Künstlerin und Mutter. Durch meine Wahlheimat Kochel am See und mein Atelier und Wirkungsort im ehemaligen Kloster Schlehdorf beschäftige ich mich darüber hinaus intensiv mit dem künstlerischen Potential von Transformationsprozessen in Klöstern und im ländlichen Raum. Kernanliegen meiner Projekte ist es, durch die Kraft der Kunst Transformationsprozesse in Räumen und Strukturen anzustossen bzw. sichtbar zu machen und durch partizipative Elemente die Menschen dieser Räume zu vernetzen und miteinzubeziehen. Ich lege großen Wert auf Gleichstellung, Diversität und respektvollen Umgang in Entstehungsprozessen der Kunstproduktion und will neben meiner Solo-Arbeit in meinen kuratorischen und aktivistischen Initiativen diese Tendenzen im Kunstbetrieb etablieren.